Skip to content

SIDe Projesi Kapsamında,

Mimarlık Fakültesi

MFA-300 SOSYAL SORUMLULUK UYGULAMALARI DERSİ

2019-2020 Bahar Dönemi 

Öğrenci Projeleri Sergisi

 

Bu dijital sergide betimleme ve sesli/yazılı anlatım ile görme engelli bireyler için erişilebilirlik desteklenmiştir.

Ekran okuyucular ile sergimizi ziyaret edebilirsiniz.

Sergi Düzenleme ve SIDe Projesi Ekibi
  • Doç. Dr. A. Selami Çifter (Endüstriyel Tasarım Bölümü)

  • Prof. Dr. Sema Ergönül (Mimarlık Bölümü)

  • Öğr. Gör. Dr. İnci Olgun (Şehir ve Bölge Planlama Bölümü)

  • Arş. Gör. Dr. Aylin Ayna (Mimarlık Bölümü)

  • Doç. Şenay Çabuk (İç Mimarlık Bölümü)

  • Arş. Gör. Dr. Ömer Devrim Aksoyak (Şehir ve Bölge Planlama Bölümü)

Öğrenci Proje Posterlerinin Betimlemeleri:
  • Seçil Arıkan (Altı Nokta Körler Vakfı, Genel Müdürü)
Ortak Kuruluşlar:
  • Loughborough University (İngiltere)
  • Altı Nokta Körler Vakfı
  • Türkiye Omurilik Felçlileri Derneği
SIDe Projesi, Mimarlık Fakültesi MFA-300 Sosyal Sorumluluk Uygulamaları Dersi
2019-2020 Bahar Dönemi Öğrenci Projeleri Sergisi

Inclusive Design SIDe Platformu (Sustained Inclusive Design), British Council’ın “Newton Fund – Research Environment Links Programı” kapsamında desteklenen bir iş birliği projesidir. Bu proje kapsamında Loughborough Üniversitesi’nin Tasarım ve Yaratıcı Sanatlar Okulu (LSDCA), Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Mimarlık Fakültesi ve beş sorumlu ortak (Türkiye Omurilik Felçlileri Derneği, Altınokta Körler Vakfı, Cambridge EDC, FixED, DRS) bir araya gelerek, kapsayıcı tasarım araştırmasına yönelik iş birliklerinin sürdürülebilir şekilde yürütülebileceği bir ortaklaşa-tasarım platformunun oluşturulması üzerine çalışmıştır. Proje kapsamında 2019-2020 Öğretim Yılı Bahar Dönemindeki Mimarlık Fakültesi’nin MFA-300 Sosyal Sorumluluk Uygulamaları dersi kapsamında yürütülen ortak-tasarım sürecine 56 öğrenci katılmış ve Altı Nokta Körler Vakfı ve Türkiye Omurilik Felçlileri Derneğiyle iş birliğinde 14 sosyal sorumlu tasarım projesi gerçekleştirmiştir. Bu sergi kapsamında eğitimden bağımsız erişime ve kamusal hayata katılıma kadar çok farklı ölçeklerde, disiplinler arası gruplarda ve ilgili STK’larla bir arada Mimarlık Fakültesi öğrencilerinin gerçekleştirdikleri projelerin sonuç çıktıları sergilenmektedir. 

Poster üst bölümünde yatay olarak SIDe projesinin bileşenlerinin logoları, soldan sağa sırasıyla “Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Logosu, Loughborough Üniversitesi Logosu, SIDe Projesi Logosu, British Council Logosu, Newton Fund Logosu” yer alıyor.

Posterin bundan sonra bölümü dikey 2 parça şeklinde düzenlenmiş. Posterin üst bölümünde SIDe projesinin içeriği anlatılmış. MFA 300 Sosyal Sorumluluk Uygulamaları ve SIDe Projesi başlığı altında “SIDe Projesi, tasarım eğitiminde ortak-tasarıma imkân verecek bir metot ortaya koyarak tasarım öğrencilerinin toplumsal farkındalığını artırmayı, meslekî bilgi ve etik anlayışını geliştirmeyi, ölçekler arası çalışmalarla farklı disiplinlerden öğrenmelerine olanak sağlamayı amaçlamaktadır. Bu bağlamda, MFA 300-Sosyal Sorumluluk Uygulamaları dersi, eğitimde bu yaklaşımın oluşturulması için bir arayüz vazifesi görmüştür. Ders, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi (MSGSÜ) Mimarlık Fakültesi bünyesinde bulunan tüm bölümlerin (Mimarlık, Şehir ve Bölge Planlama, Endüstriyel Tasarım ve İç Mimarlık Bölümleri) katılımıyla ortak seçmeli olarak ve disiplinler arası bir yaklaşımla yürütülmektedir. Bu sergi kapsamında 2019-2020 Öğretim Yılı Bahar Dönemi’nde MFA 300 Sosyal Sorumluluk Uygulamaları dersinde Altı Nokta Körler Vakfı ve Türkiye Omurilik Felçlileri Derneği iş birliğinde gerçekleştirilmiş olan öğrenci projelerinin sonuç çıktıları sunulmuştur. Öğrenci projelerinin geliştirme aşamasında interdisipliner olarak oluşturulmuş çalışma gruplarının her birine STK ortaklarımızdan da bir üye katılarak dönem boyunca ortak-tasarım süreci desteklenmiştir. Dersteki eğitim süreci aşağıdaki grafikte detaylı olarak açıklanmıştır. Öğrencilerden dönem sonunda istenilenler: 1. Projenin problem tespitini, sürecini ve sonuç çıktısını anlatan 3 dakikalık film; 2.Projeyi anlatan poster; 3.Detaylı proje raporu” açıklaması yer alıyor.

 

Posterin ikinci bölümünde proje sürecini anlatan ve üç aşamasının saat yönünde oklarla yuvarlak bir döngü olarak gösterildiği grafik anlatım yer alıyor. Grafiğin merkezinde Cambridge Mühendislik Tasarım Merkezinin geliştirdiği “Keşfetme, Oluşturma, Değerlendirme” aşamalarından oluşan İngilizce dilinde bir Merkez grafik konumlandırılmış. Bu grafiğin üzerinde “Aşağıda yer alan kapsayıcı tasarım süreci modeli Inclusive Design Toolkit of Cambridge EDC’den uyarlanmıştır.” açıklaması bulunuyor. Bu Merkez grafiğin solunda, sağında ve aşağısında birbirine saat yönünde döngü şeklinde bağlanmış SIDe projesinin 3 aşamasına dair açıklamalar yapılmış. Sol alanda “Aşama 1: Keşfetme – İhtiyaçları Anlama” başlığı altında “Keşfetme aşaması gerçek ihtiyaçların ortaya koyulduğu ve tasarım özetlerinin birlikte geliştirildiği aşamadır. Bu çerçevede, STK temsilcileri gerçek ihtiyaçları, beklentileri ve deneyimlerini tanımlamakta, eğitimciler de tasarım süreçleri ve kapsayıcı tasarım yaklaşımları konularındaki teorik bilgilerini paylaşmaktadırlar.” açıklaması yer alıyor. Bu açıklama bir okla posterin sağ alanında bulunan ikinci aşamaya bağlanıyor ve okun ortasında “Kapsayıcı tasarım teorisi ve örnekleri, Fixperts süreci, ilgili literatür vb ilgili arka plan verilerini gözden geçirin” açıklaması bulunuyor. Posterin sağ bölümünde kalan ve okun ucuyla işaret ettiği alanda “Aşama 2: Oluşturma – Gerçek Kullanıcılarla Birlikte Tasarlama” başlığı yer alıyor. Bu başlığın altında “Oluşturma” aşamasında her tasarım grubuna STK’lardan birer tasarım ortağının dâhil olmasıyla projeler, eğitimci-öğrenci-STK(lar) arasındaki ilişkiler ekseninde geliştirilmektedir. Süreç içerisinde öğrencilerin çözüm önerilerini STK tasarım ortaklarıyla birlikte gerçekleştirilmesi beklenmektedir.” açıklaması yer alıyor.  Bu açıklama bir okla posterin alt orta alanında yer alan üçüncü aşamaya bağlanıyor. Okun ortasında “Tasarım sürecini çalışma süreci çerçevesinde planlayın. Tasarım ortağı ile önemli etkileşim noktalarını tanımlayın.” açıklaması yer alıyor ve okun ucuyla işaret ettiği alanda “Aşama 3: Değerlendirme – Sonuç tasarım çıktıları hedef kitle ile birlikte değerlendirme” başlığı bulunuyor. Bu başlığın altında “Değerlendirme” aşaması etkileşim sürecini desteklemek üzere tüm projelerin öğrenciler tarafından paylaşıldığı ve tüm aktörler tarafından değerlendirildiği bir paylaşım/sunum oturumu oluşturulmuş bulunmaktadır ve bu etkileşim, tüm aktörler arasında ortak tasarım ve iş birliğini sürdürmeye hizmet etmektedir.” Açıklaması yer alıyor. Bu açıklama döngüyü ifade etmek üzere okla tekrar posterin sol tarafında bulunan birinci aşamaya bağlanıyor. Okun orta kısmında “Gelecekteki çalışmalarının verimliliğini artırmak için iş birliği sürecine yansıtın” açıklaması bulunuyor.

Poster bu şekilde son buluyor.

Poster üst bölümünde yatay olarak SIDe projesinin bileşenlerinin logoları, soldan sağa sırasıyla “Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Logosu, Loughborough Üniversitesi Logosu, SIDe Projesi Logosu, British Council Logosu, Newton Fund Logosu” yer alıyor. Posterin bundan sonra bölümü dikey 2 parça şeklinde düzenlenmiş. Posterin üst bölümünde SIDe projesinin içeriği anlatılmış. MFA 300 Sosyal Sorumluluk Uygulamaları ve SIDe Projesi başlığı altında “SIDe Projesi, tasarım eğitiminde ortak-tasarıma imkân verecek bir metot ortaya koyarak tasarım öğrencilerinin toplumsal farkındalığını artırmayı, meslekî bilgi ve etik anlayışını geliştirmeyi, ölçekler arası çalışmalarla farklı disiplinlerden öğrenmelerine olanak sağlamayı amaçlamaktadır. Bu bağlamda, MFA 300-Sosyal Sorumluluk Uygulamaları dersi, eğitimde bu yaklaşımın oluşturulması için bir arayüz vazifesi görmüştür. Ders, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi (MSGSÜ) Mimarlık Fakültesi bünyesinde bulunan tüm bölümlerin (Mimarlık, Şehir ve Bölge Planlama, Endüstriyel Tasarım ve İç Mimarlık Bölümleri) katılımıyla ortak seçmeli olarak ve disiplinler arası bir yaklaşımla yürütülmektedir. Bu sergi kapsamında 2019-2020 Öğretim Yılı Bahar Dönemi’nde MFA 300 Sosyal Sorumluluk Uygulamaları dersinde Altı Nokta Körler Vakfı ve Türkiye Omurilik Felçlileri Derneği iş birliğinde gerçekleştirilmiş olan öğrenci projelerinin sonuç çıktıları sunulmuştur. Öğrenci projelerinin geliştirme aşamasında interdisipliner olarak oluşturulmuş çalışma gruplarının her birine STK ortaklarımızdan da bir üye katılarak dönem boyunca ortak-tasarım süreci desteklenmiştir. Dersteki eğitim süreci aşağıdaki grafikte detaylı olarak açıklanmıştır. Öğrencilerden dönem sonunda istenilenler: 1. Projenin problem tespitini, sürecini ve sonuç çıktısını anlatan 3 dakikalık film; 2.Projeyi anlatan poster; 3.Detaylı proje raporu” açıklaması yer alıyor. Posterin ikinci bölümünde proje sürecini anlatan ve üç aşamasının saat yönünde oklarla yuvarlak bir döngü olarak gösterildiği grafik anlatım yer alıyor. Grafiğin merkezinde Cambridge Mühendislik Tasarım Merkezinin geliştirdiği “Keşfetme, Oluşturma, Değerlendirme” aşamalarından oluşan İngilizce dilinde bir Merkez grafik konumlandırılmış. Bu grafiğin üzerinde “Aşağıda yer alan kapsayıcı tasarım süreci modeli Inclusive Design Toolkit of Cambridge EDC’den uyarlanmıştır.” açıklaması bulunuyor. Bu Merkez grafiğin solunda, sağında ve aşağısında birbirine saat yönünde döngü şeklinde bağlanmış SIDe projesinin 3 aşamasına dair açıklamalar yapılmış. Sol alanda “Aşama 1: Keşfetme – İhtiyaçları Anlama” başlığı altında “Keşfetme aşaması gerçek ihtiyaçların ortaya koyulduğu ve tasarım özetlerinin birlikte geliştirildiği aşamadır. Bu çerçevede, STK temsilcileri gerçek ihtiyaçları, beklentileri ve deneyimlerini tanımlamakta, eğitimciler de tasarım süreçleri ve kapsayıcı tasarım yaklaşımları konularındaki teorik bilgilerini paylaşmaktadırlar.” açıklaması yer alıyor. Bu açıklama bir okla posterin sağ alanında bulunan ikinci aşamaya bağlanıyor ve okun ortasında “Kapsayıcı tasarım teorisi ve örnekleri, Fixperts süreci, ilgili literatür vb ilgili arka plan verilerini gözden geçirin” açıklaması bulunuyor. Posterin sağ bölümünde kalan ve okun ucuyla işaret ettiği alanda “Aşama 2: Oluşturma – Gerçek Kullanıcılarla Birlikte Tasarlama” başlığı yer alıyor. Bu başlığın altında “Oluşturma” aşamasında her tasarım grubuna STK’lardan birer tasarım ortağının dâhil olmasıyla projeler, eğitimci-öğrenci-STK(lar) arasındaki ilişkiler ekseninde geliştirilmektedir. Süreç içerisinde öğrencilerin çözüm önerilerini STK tasarım ortaklarıyla birlikte gerçekleştirilmesi beklenmektedir.” açıklaması yer alıyor. Bu açıklama bir okla posterin alt orta alanında yer alan üçüncü aşamaya bağlanıyor. Okun ortasında “Tasarım sürecini çalışma süreci çerçevesinde planlayın. Tasarım ortağı ile önemli etkileşim noktalarını tanımlayın.” açıklaması yer alıyor ve okun ucuyla işaret ettiği alanda “Aşama 3: Değerlendirme – Sonuç tasarım çıktıları hedef kitle ile birlikte değerlendirme” başlığı bulunuyor. Bu başlığın altında “Değerlendirme” aşaması etkileşim sürecini desteklemek üzere tüm projelerin öğrenciler tarafından paylaşıldığı ve tüm aktörler tarafından değerlendirildiği bir paylaşım/sunum oturumu oluşturulmuş bulunmaktadır ve bu etkileşim, tüm aktörler arasında ortak tasarım ve iş birliğini sürdürmeye hizmet etmektedir.” Açıklaması yer alıyor. Bu açıklama döngüyü ifade etmek üzere okla tekrar posterin sol tarafında bulunan birinci aşamaya bağlanıyor. Okun orta kısmında “Gelecekteki çalışmalarının verimliliğini artırmak için iş birliği sürecine yansıtın” açıklaması bulunuyor. Poster bu şekilde son buluyor.

Poster üst bölümünde yatay olarak SIDe projesinin bileşenlerinin logoları, soldan sağa sırasıyla “Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Logosu, Loughborough Üniversitesi Logosu, SIDe Projesi Logosu, British Council Logosu, Newton Fund Logosu” yer alıyor.

Posterin Logo bölümünün altında “SIDe Projesi Bünyesinde İş Birliği Sağlanan Sivil Toplum Kuruluşları” başlığı bulunuyor. Bu başlığın altındaki alan yatay 2 parça şeklinde düzenlenmiş. Posterin solda kalan alanı Altı Nokta Körler Vakfı Logosu ve STK açıklaması, Posterin sağda kalan alanı Türkiye Omurilik Felçlileri Derneği Logosu ve STK açıklaması için ayrılmış bulunuyor.

Posterin solda kalan alanında Altı Nokta Körler Vakfı logosunun altında “Altı Nokta Körler Vakfı (ANKV), 13 Mart 1972’de kurulmuş bir sivil toplum kuruluşudur. Körlerin eğitilmesi, rehabilite edilmesi, iş yerlerine yerleştirilmesi ve iş hayatlarının verimli hale getirilmesinin yanı sıra körlüğün önlenmesi için kamuoyu oluşturulması ve görme engelli bireylerin karşılaştığı sorunlarla ilgili farkındalık yaratılmasına yönelik çalışmalar yapmaktadır. Altı Nokta Körler Vakfı tarafından 2006 yılından bugüne kadar görme engelli bireylerin eğitimi ve istihdamı konusunda kamuoyu oluşturmaya yönelik birçok proje yürütülmüştür. Gerçekleştirilen son iki proje, görme engelli çocukların ve yetişkinlerin eğitimine destek olacak materyallerin tasarlanmasına odaklanmıştır. 2016 yılında başlayan ve Lahey Clinic Vakfı tarafından desteklenen Dokunarak Öğreniyorum Projesi görme engelli çocukların dokunsal algılarının geliştirilmesine yönelik bir araştırma projesi olup 5-9 yaş grubu görme engeli olan çocukları dokunsal materyal yoğunluğundan en iyi biçimde yararlandırmayı amaçlayan bir pilot çalışma niteliğindedir. Dokunarak Öğreniyorum Projesi’nin başarılı sonuçlarına göre gerçekleştirilen ikinci proje ise Dokunsal Materyal Atölyesi / Kütüphanesi Projesi’dir ve İstanbul Kalkınma Ajansı’nın 2018 yılı Çocuklar ve Gençler Mali Destek Programı tarafından desteklenmiştir. Proje ile görme engelli çocukların ve yetişkinlerin farklı alanlarda dokunsal materyallerden faydalanmalarını sağlayarak yaratıcılıklarının geliştirilmesine ve eğitimin daha erişilebilir olmasına katkı sağlanması hedeflenmiştir. Proje; (1) Fen Bilgisi ders müfredatına uygun dokunsal eğitim materyallerinin geliştirilmesi, (2) bağımsız hareket becerilerini arttırmaya yönelik dokunsal harita okuma çalışmalarının yapılması ve bu doğrultuda dokunsal harita atölyelerinin düzenlenmesi, son olarak, (3) normal gelişim gösteren çocukları ve yetişkinleri görme engelli olan akranlarının öğrenme biçimleri ile tanıştırarak farkındalık yaratmaya yönelik atölye çalışmalarının düzenlenmesi olmak üzere üç farklı alanda gerçekleştirilmiştir.” açıklaması bulunuyor.

Posterin sağda kalan alanında Türkiye Omurilik Felçlileri Derneği logosunun altında “Türkiye Omurilik Felçlileri Derneği (TOFD) 1998 yılında omurilik felci olan kişilerin tıbbi, mesleki, mali ve sosyal sorunlarının çözümüne katkıda bulunmak amacıyla kurulmuştur. Sadece omurilik felçli bireylere değil, aynı zamanda ulusal ve uluslararası ölçekte ortopedik engeli bulunan tüm insanlara hizmet vermektedir. TOFD engellilerin sosyal hayata en doğru şekilde ve etkili katılımı için birçok proje başlatmış ve uygulamıştır. Temel amaçlardan biri kalıcı sakatlık oluşumunun önlenmesi ve bu konu hakkında toplumun bilgilendirilmesidir. Avrupa Omurilik Yaralanmaları Federasyonu (ESCIF) üyesi olan TOFD, burada Türkiye’yi temsil etmektedir. Başarılı ve yaygın çalışmaları nedeniyle 03.05.2004 tarih ve 2004/7252 Sayılı Bakanlar Kurulu kararıyla Kamu Yararına Çalışan Dernek statüsünü kazanmıştır. Türkiye’de bu unvana sahip sınırlı sayıda dernek bulunmaktadır. Dernek, kendi özelleştiği hedef kitleye sunduğu geniş hizmetlerinin yanı sıra, toplumun her kesimiyle ve tamamlayıcı yaklaşımlar doğrultusunda çalışmayı hedeflemektedir. Bu kapsamda TOFD; spor, sanat, istihdam, kültür, eğitim, sağlık vb konularda projeler yürütmektedir. Bu projeler dahilindeki faaliyetler sadece omurilik yaralanması olan kişilere değil, tüm fiziksel engellilere ve bu kişilerin yakınlarına da hizmet sağlamaktadır. Tüm bu hizmetler ücretsizdir. Yürütülen ulusal projelerden bazı örnekler aşağıdaki gibidir: 1. Sanat ve Kültür: Rüya ve Maske (dans gösterisi), Karanlığın Rengi Beyaz (tiyatro gösterisi); 2. flash mob gösterileri, kısa filmler; 3. Spor: Hayır koşuları, okçuluk, pilates, bilek güreşi; 4. Eğitim: Masal TV (çocuklar için), ilk yardım seminerleri, temel kişisel bakım kursları, sosyal sorumluluk dersleri; 5. Akademik: Literatüre yönelik çalışmalar, uygulamalı kurslar; 6. Farkındalık: Okul-şirket seminerleri, sosyal medya içerikleri, tekerlekli sandalye deneyimleme etkinlikleri, güvenli trafik ve deniz kampanyaları; 7. Kaynak Sağlama: Tekstil, nakış, plastik kapak kampanyası, dijital tasarım ve baskı stüdyoları.” açıklaması yer alıyor.

Poster bu şekilde son buluyor.

 

Projeler

PROJE 1

BAĞIMSIZ HAREKET

ERİŞİLEBİLİR ALANLAR, BAĞIMSIZ YAŞAMLAR PROJESİ

Projeye git

PROJE 2

EĞİTİMDE FIRSAT EŞİTLİĞİ

PINTOUCH PROJESİ

Projeye git

PROJE 3

EKONOMİK HAYATA KATILIM

ENGELSİZ BİR GELECEK PROJESİ

Projeye git

PROJE 4

ENGELSİZ PARK

BİRLİKTE ENGELSİZ OYUN PROJESİ

Projeye git

PROJE 5

GÜNDELİK HAYAT

MY BUDDY PROJESİ

Projeye git

PROJE 6

HERKES İÇİN ALIŞVERİŞ

ERİŞİLEBİLİR ALIŞVERİŞ PROJESİ

Projeye git

PROJE 7

HERKES İÇİN KAMUSAL ALAN

ENGELSİZ KIYI REHBERİ PROJESİ

Projeye git

PROJE 8

HERKES İÇİN MUTFAK – ANKV

KORUYUCU YÜZEY PROJESİ

Projeye git

PROJE 9

HERKES İÇİN MUTFAK – TOFD

HELPER PROJESİ

Projeye git

PROJE 10

HERKES İÇİN MÜZE

BENİMLE DOKUN PROJESİ

Projeye git

PROJE 11

HERKES İÇİN ULAŞIM

THISWAY PROJESİ

Projeye git

PROJE 12

KAMUSAL HAYATA KATILIM

HERKES İÇİN ROTA PROJESİ

Projeye git

PROJE 13

KÜLTÜREL HAYATA ERİŞİM

tRAIL PROJESİ

Projeye git

PROJE 14

SOSYAL HAYATA KATILIM

ERİŞİLEBİLİR PİKNİK MASASI PROJESİ

Projeye git
HAKKIMIZDA

Sanal-sergi.msgsu.edu.tr Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi'nin resmî çevrimiçi sergi platformudur.

İLETİŞİM

Email:  sanal-sergi@msgsu.edu.tr

Fındıklı Yerleşkesi

Meclis-i Mebusan
Caddesi No: 24
Fındıklı 34427 İstanbul
+90 212 252 16 00

https://www.msgsu.edu.tr/

  • Hakkında
  • Sergiler
  • Takvim
  • İletişim
  • Anasayfa
  • Hakkında
  • Sergiler
    • Fatma Rikkat Kunt Sergisi
    • Prof. Emin Barın Sergisi
    • EXCO2020
    • Engelsiz Yaşam Sergisi
    • BASE 2020
    • GSF Mezunlar Sergisi
    • 27. Sakıp Sabancı Sanat Ödülleri
    • Mimarlık Fakültesi – 2019-2020 Güz ve Bahar Yarıyılı Sergisi
    • Mimarlık Fakültesi – Diploma Projeleri Sergisi
    • İç Mimarlık Bölümü – Tasarıma Giriş 2
    • Karşılaşmalar Sergisi
  • Takvim
  • İletişim

Giriş Yap

Parolanızı mı unuttunuz?