Skip to content

Temel Eğitim Bölümü Arşivi Üzerine
(1969-1997 döneminden bir seçki)

Temel Eğitim Bölümü’nün Sanal Sergisi’nde yer alan arşiv belgelerini, Temel Sanat Eğitimi’nin 1969’da kürsü olarak kurulmasından 1997’de Bölüm olmasına kadar geçen sürede yaşadığı serüvenin görsel bir özeti olarak değerlendirebiliriz. Bu arşiv, gerek orijinal ödev paftaları, gerekse dijital ortama aktarılmış görseller olarak Bölümün belleğinde korunmaktadır. Arşivler, kurumsallaşmanın temelini oluşturan yapı taşlarındandır ve kurumların belleğini sürekli canlı tutar. Böylelikle, Temel Sanat Eğitimi birimleri gibi eğitim akışı zaman zaman kesintiye uğramış bile olsa, kurumların geçmişle gelecek arasındaki bağlantılarının devamlılığını sağlar. Bölümümüzün 1974 tarihine uzanan arşivi, bu anlamda geçmişle bugünün bağını kuran bir köprüdür.

Arşivde örnekleri görülen öğrenci çalışmalarının biçimlenmesinde, öğretim kadrosunun, ders işlem sürecinin, program değişikliklerinin ve hatta mekân, ders saatleri gibi fiziki değişimlerin payı büyüktür. Başlangıçta kürsü olarak eğitime başlayan Temel Sanat Eğitimi programı, önce bölüme, sonra fakülteye dönüşmüş, daha sonra 1982’de Akademi’nin Üniversite’ye dönüşmesiyle birlikte bu kısa yapılanması sona ermiştir. Bu tarihten sonra Temel Sanat Eğitimi dersleri farklı bir yapılanma içerisinde eğitime katkıda bulunmuştur. Fakültelerin sanat ve tasarım bölümlerinin bu derse duydukları gereksinim, farklı öğretim kadrolarının hizmet verdiği bağımsız derslerle karşılanmıştır. Bu bağlamda Temel Sanat Eğitimi arşiv çalışmalarının önemli bölümünü, hem kürsü, bölüm, fakülte oluşumunda uygulanan bütünlüklü programın ürünleri, hem de bölümlere verilen servis dersleri kapsamında gerçekleştirilmiş çalışmalar oluşturmaktadır. Uzun bir süreci yansıtan arşiv çalışmaları karşılaştırmalı olarak değerlendirildiğinde, öğrenci çalışmalarındaki değişimler açık biçimde göze çarpmaktadır.

Bu değişimlere neden olan etkenlerden birincisi, farklı disiplinlerde uzmanlığı olan ve üç kuşağa yayılan öğretim kadrosunun zenginliğidir. Bu dersin eğitimine emek veren öğretim kadrolarının alan çeşitliliği, öğrencilerin temel eğitimindeki çalışmalarını etkilemiş ve bu çeşitlilik arşive de yansımıştır. Arşivdeki çalışmaların niteliğini etkileyen ikinci unsur, ders işleyişindeki değişikliklerdir. Bu değişiklikleri yönlendiren en önemli etken, bölümlerden gelen talep üzerine Temel Sanat Eğitimi dersinin, her bölümün kendi disiplinini destekleyecek doğrultuda biçimlendirilmesidir.

Diğer bir etken ise Temel Sanat ve Tasarım derslerine benzer türde derslerin, başka isimler altında programa eklenmesidir. Bu dersler, Çizim Anlatım Teknikleri, Mesleki Temel Eğitim gibi derslerdir. Temel Sanat Eğitimi’ne benzerlik gösteren bu dersler, farklı isimler altında harmanlanmış bir programa dönüşmüş ve bu program doğrultusunda öğrenci çalışmaları üretilmiştir. Daha az belirleyici olan diğer bir etken ise, fiziki koşullardır. Temel Sanat Eğitimi birimleri hem geçmişte hem günümüzde kurumumuzun belki de en çok atölye değiştiren birimlerindendir. Temel ders konularıyla doğrudan bağlantılı olması nedeniyle, mekânla birlikte oluşan ışık ve atmosfer değişiklikleri, renk, ışık-gölge, model gibi temel çalışmalara yansımıştır. Fiziki etkenler açısından ders saatlerinin azaltılması da dikkate alınması gereken önemli bir unsurdur. Bu zaman kısıtlaması, hem ödevlerin boyutlarının küçülmesine hem de ödevlere ayrılan çalışma sürelerinin azalmasına neden olmuştur. Bu etken, ödev kalitesini doğrudan etkilemektedir.

Temel Sanat Eğitimi çalışmalarını yönlendiren, değişikliklere yol açan nedenler bunlarla sınırlı değildir. Sürekli yenilenen teknoloji, öğretim kadrolarının kuramsal ve uygulama birikimlerinin artması, daha çok kaynak ve görsel zenginliğin ulaşılabilir hale gelmesi, disiplinler arası etkileşimlerin çoğalması gibi birçok etken öğrenci çalışmalarına doğrudan yansımış ve arşivin zenginleşmesinde, çeşitlenmesinde önemli rol oynamıştır.

Temel Eğitim Bölümü’nün arşivi geçmişteki ve günümüzdeki etkinliklerin bir ürünüdür. Temel Eğitim Bölümü, geçmişindeki etkinliklerinin bir sonucu olarak üretilmiş olan bilgileri, bu sanal sergiyle birlikte tekrar kullanmak üzere dağarcığından çıkarıp, sergilemeye açmıştır. Arşivimiz sayesinde, bugün bile yararlandığımız, yorumladığımız ve ders aldığımız geçmiş olayları, bilgiyi hatırlama yetisine sahibiz. Sahip olduğumuz değerli bir miras olarak kurumsal belleğimiz, bize, eğitim birikimimizin geçmişle ilişkisini zihnimizde saklama ve yeri geldiğinde işleme gücü vermektedir.

Temel Eğitim Bölümü’nün Sanal Sergisi’nde yer alan arşiv belgelerini, Temel Sanat Eğitimi’nin 1969’da kürsü olarak kurulmasından 1997’de Bölüm olmasına kadar geçen sürede yaşadığı serüvenin görsel bir özeti olarak değerlendirebiliriz. Bu arşiv, gerek orijinal ödev paftaları, gerekse dijital ortama aktarılmış görseller olarak Bölümün belleğinde korunmaktadır. Arşivler, kurumsallaşmanın temelini oluşturan yapı taşlarındandır ve kurumların belleğini sürekli canlı tutar. Böylelikle, Temel Sanat Eğitimi birimleri gibi eğitim akışı zaman zaman kesintiye uğramış bile olsa, kurumların geçmişle gelecek arasındaki bağlantılarının devamlılığını sağlar. Bölümümüzün 1974 tarihine uzanan arşivi, bu anlamda geçmişle bugünün bağını kuran bir köprüdür.

Arşivde örnekleri görülen öğrenci çalışmalarının biçimlenmesinde, öğretim kadrosunun, ders işlem sürecinin, program değişikliklerinin ve hatta mekân, ders saatleri gibi fiziki değişimlerin payı büyüktür. Başlangıçta kürsü olarak eğitime başlayan Temel Sanat Eğitimi programı, önce bölüme, sonra fakülteye dönüşmüş, daha sonra 1982’de Akademi’nin Üniversite’ye dönüşmesiyle birlikte bu kısa yapılanması sona ermiştir. Bu tarihten sonra Temel Sanat Eğitimi dersleri farklı bir yapılanma içerisinde eğitime katkıda bulunmuştur. Fakültelerin sanat ve tasarım bölümlerinin bu derse duydukları gereksinim, farklı öğretim kadrolarının hizmet verdiği bağımsız derslerle karşılanmıştır. Bu bağlamda Temel Sanat Eğitimi arşiv çalışmalarının önemli bölümünü, hem kürsü, bölüm, fakülte oluşumunda uygulanan bütünlüklü programın ürünleri, hem de bölümlere verilen servis dersleri kapsamında gerçekleştirilmiş çalışmalar oluşturmaktadır. Uzun bir süreci yansıtan arşiv çalışmaları karşılaştırmalı olarak değerlendirildiğinde, öğrenci çalışmalarındaki değişimler açık biçimde göze çarpmaktadır.

Bu değişimlere neden olan etkenlerden birincisi, farklı disiplinlerde uzmanlığı olan ve üç kuşağa yayılan öğretim kadrosunun zenginliğidir. Bu dersin eğitimine emek veren öğretim kadrolarının alan çeşitliliği, öğrencilerin temel eğitimindeki çalışmalarını etkilemiş ve bu çeşitlilik arşive de yansımıştır. Arşivdeki çalışmaların niteliğini etkileyen ikinci unsur, ders işleyişindeki değişikliklerdir. Bu değişiklikleri yönlendiren en önemli etken, bölümlerden gelen talep üzerine Temel Sanat Eğitimi dersinin, her bölümün kendi disiplinini destekleyecek doğrultuda biçimlendirilmesidir. Diğer bir etken ise Temel Sanat ve Tasarım derslerine benzer türde derslerin, başka isimler altında programa eklenmesidir. Bu dersler, Çizim Anlatım Teknikleri, Mesleki Temel Eğitim gibi derslerdir. Temel Sanat Eğitimi’ne benzerlik gösteren bu dersler, farklı isimler altında harmanlanmış bir programa dönüşmüş ve bu program doğrultusunda öğrenci çalışmaları üretilmiştir. Daha az belirleyici olan diğer bir etken ise, fiziki koşullardır. Temel Sanat Eğitimi birimleri hem geçmişte hem günümüzde kurumumuzun belki de en çok atölye değiştiren birimlerindendir. Temel ders konularıyla doğrudan bağlantılı olması nedeniyle, mekânla birlikte oluşan ışık ve atmosfer değişiklikleri, renk, ışık-gölge, model gibi temel çalışmalara yansımıştır. Fiziki etkenler açısından ders saatlerinin azaltılması da dikkate alınması gereken önemli bir unsurdur. Bu zaman kısıtlaması, hem ödevlerin boyutlarının küçülmesine hem de ödevlere ayrılan çalışma sürelerinin azalmasına neden olmuştur. Bu etken, ödev kalitesini doğrudan etkilemektedir.

Temel Sanat Eğitimi çalışmalarını yönlendiren, değişikliklere yol açan nedenler bunlarla sınırlı değildir. Sürekli yenilenen teknoloji, öğretim kadrolarının kuramsal ve uygulama birikimlerinin artması, daha çok kaynak ve görsel zenginliğin ulaşılabilir hale gelmesi, disiplinler arası etkileşimlerin çoğalması gibi birçok etken öğrenci çalışmalarına doğrudan yansımış ve arşivin zenginleşmesinde, çeşitlenmesinde önemli rol oynamıştır.

Temel Eğitim Bölümü’nün arşivi geçmişteki ve günümüzdeki etkinliklerin bir ürünüdür. Temel Eğitim Bölümü, geçmişindeki etkinliklerinin bir sonucu olarak üretilmiş olan bilgileri, bu sanal sergiyle birlikte tekrar kullanmak üzere dağarcığından çıkarıp, sergilemeye açmıştır. Arşivimiz sayesinde, bugün bile yararlandığımız, yorumladığımız ve ders aldığımız geçmiş olayları, bilgiyi hatırlama yetisine sahibiz. Sahip olduğumuz değerli bir miras olarak kurumsal belleğimiz, bize, eğitim birikimimizin geçmişle ilişkisini zihnimizde saklama ve yeri geldiğinde işleme gücü vermektedir.

Temel Sanat Eğitimi Arşivi

(1969-1997 döneminden bir seçki) 

Görsellere tıklayarak galeriyi detaylı olarak inceleyebilirsiniz.

01_ ZEYNEP GENÇSOY, 1974

02_ ZEYNEP GENÇSOY, 1974

03_ GALİP BORANSU, 1980

04_ CANER KARAVİT, 1980

05_ NİLGÜN ÖNER, 1981

06_ SEMA TOPRAK, 1981

07_ ŞAHİN ERDİNÇ, 1981

08_ TURHAN SÜLEYMAN, 1981

09_ HÜLYA ÖZDAMAR, 1981

10_ BİRSEN AYDEMİR, 1984

11_ YELDA DOĞAN, 1984

12_ FATMA MERİÇ, 1984

13_ TAMER KIRAN, 1984

14_ PERİ ALTUĞ, 1984

15_ ŞÜKRAN YÖNETİM, 1984

16_ SUAR ŞEYLAN,1984

17_ CENAN UYANUSTA, 1985

18_ DİKMEN MEMİŞ, 1985

19_ EVREN ÖZGEN, 1985

20_ GÜL ÇEVİKOĞLU, 1985

21_ MEHMET KOYUNCUOĞLU, 1986

22_ MEHMET KOYUNCUOĞLU, 1986

23_ AYŞE ÇETİN, 1988

24_ DİLEK ÖZER, 1988

25_ ZEKİ ÇETİNKAYA, 1989

26_ MELİKE SALOĞLU, 1987

27_ GÜLİN ÖZEN, 1988

28_ PINAR KROM, 1989

29_ NİLAY KARACA, 1989

30_ YILDIZ SÜNNETÇİOĞLU, 1989

31_ AYŞEGÜL ÇORBACIOĞLU, 1990

32_ AYŞEGÜL ÇORBACIOĞLU, 1990

33_ TOLGA ERTAN, 1991

34_ NESRİN ÇAM, 1991

35_ ZEHRA BOZOĞUZ,1991

36_ TOLGA ERTAN, 1991

37_ GÜLFEM YILMAZ, 1992

38_ KAMİLE BAŞKENT, 1992

39_ TEOMAN FIÇIOĞLU, 1993

40_ ÖZLEM KAYA, 1995

41_ ESRA ASLAN, 1995

42_ GÖZDE BİTİR, 1996

43_ SEMRA DEMİRÇİFT, 1996

44_ GÖZDE BİTİR, 1996

45_ HAMİDE ULUSOY, 1996

46_ BESTE ÖZKAN, 1996

47_ OLCAY GÖNÜLLER, 1996

48_ FATİH ŞENAY, 1997

49_ FATİH ŞENAY, 1997

50_ FATİH ŞENAY, 1997

51_ GÜLÇİN KARTAL, 1997

52_ GÜLÇİN KARTAL, 1997

53_ ZEYNEP ÖZDEMİR, 1997

54_ METİN BALCI, 1990

55_ NÜKHET ÖZEN, 1991

56_ ELİF KUT, 1992

57_ OKAN USTA, 1996

58_ CAN ÖZAL, 1997

59_ ELİF ÖZÜDOĞRU, 1997

60_ TUBA ŞAMLI, 1997

61_ TUBA OĞUZALP, 1997

62_ BAHADIR PAÇACIOĞLU, 1997

63_ TUBA OĞUZALP, 1997

64_ ŞEVKET SÖNMEZ, 1997

65_ ŞEVKET SÖNMEZ, 1997

66_ ŞEVKET SÖNMEZ, 1997

67_ ANSEN ATİLLA, 1997

68_ ZEYNEP ÖZDEMİR, 1997

69_ ZEYNEP ÖZDEMİR, 1997

70_ AYTAÇ ARMAĞAN, 1997

71_ KARUME BENEDITCH, 1993

72_ DUYGU BARANİOĞLU, 1995

73_ DUYGU BARANİOĞLU, 1995

74_ METE GÜLER, 1996

75_ OLCAY GÖNÜLLER, 1997

76_ AYÇA HACI, 1998

77_ PINAR ÇELİKKOL, 1998

HAKKIMIZDA

Sanal-sergi.msgsu.edu.tr Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi'nin resmî çevrimiçi sergi platformudur.

İLETİŞİM

Email:  sanal-sergi@msgsu.edu.tr

Fındıklı Yerleşkesi

Meclis-i Mebusan
Caddesi No: 24
Fındıklı 34427 İstanbul
+90 212 252 16 00

https://www.msgsu.edu.tr/

  • Hakkında
  • Sergiler
  • Takvim
  • İletişim
  • Anasayfa
  • Hakkında
  • Sergiler
    • Fatma Rikkat Kunt Sergisi
    • Prof. Emin Barın Sergisi
    • EXCO2020
    • Engelsiz Yaşam Sergisi
    • BASE 2020
    • GSF Mezunlar Sergisi
    • 27. Sakıp Sabancı Sanat Ödülleri
    • Mimarlık Fakültesi – 2019-2020 Güz ve Bahar Yarıyılı Sergisi
    • Mimarlık Fakültesi – Diploma Projeleri Sergisi
    • İç Mimarlık Bölümü – Tasarıma Giriş 2
    • Karşılaşmalar Sergisi
  • Takvim
  • İletişim

Giriş Yap

Parolanızı mı unuttunuz?